Thursday, 23 June 2011

PETUA ROTI


PROSES MEMBUAT ROTI


(PETUA NI SAYA COPY PASTE DARI EN. GOOGLE… TAK PULAK DILETAKKAN NAMA PENULISNYA. SAYA RASA INFO NIE MENARIK JUGAK UNTUK DIKONGSI BERSAMA RAKAN-RAKAN SEMUA… NAK- NAK PULAK UNTUK ORANG CAM SAYA NIE YANG TAK BERAPA NAK PRO BUAT ROTI.. SEMOGA INFO NIE DAPAT MEMBANTU KITA SEMUA MEMPERBAIKI LAGI MUTU ROTI BUATAN TANGAN KITA SENDIRI…)
 
Ramai orang yang cuba membuat roti tapi tidak menjadi. Yang jadi cuma sebuku tepung yang leper dan tidak gebu. Chef masa mula-mula mencuba membuat roti pun macam tu jugak, malah lagi teruk. Ada yang hangit tapi sebelah dalam tak masak. Dibawah nie Chef cuba turunkan beberapa petua yang mungkin boleh membantu semasa kita membuat roti. Apa yang paling penting adalah memahami proses membuat roti agar kita boleh menghasilkan roti segebu……..


PROSES PERTAMA – MELARUTKAN YIS
Proses melarutkan yis adalah amat penting kerana yis yang kita beli di kedai adalah dalam keadaan kering atau basah beku yang mana sel yis itu tidak aktif. Melarutkan yis bertujuan untuk mengaktifkan yis tadi supaya ia bersedia untuk menjalankan proses penapaian terhadap adunan tepung kita tadi. Kalau yis mati nak jadi roti apa ..yer tak?
Jika anda menggunakan yis segar dan beku, cuma anda perlu pecahkan yis tadi di dalam mangkuk dan campurkan sedikit gula (sumber makan yis) dan sedikit susu suam. Tiada penambahan air diperlukan. Campuran yis tadi sesuai digunakan jika ia mula berbuih dan kembang.
Jika anda menggunakan yis kering (mauripan), anda perlu larutkan dalam air suam yang bercampur sedikit gula. Kalau nak letak susu pun boleh jugak. Campuran harus diletakan ditempat hangat untuk mengaktifkan yis. Apabila yis sudah berbuih, ia boleh digunakan. Air suam perlu diletakkan jika anda menggunakan yis kering, kerana ia amat memerlukan air berbanding yis basah yang hanya memerlukan sedikit susu suam sahaja.


PROSES KEDUA – MENGADUN DOH
Cara yang betul dan terbaik ialah menggunakan mangkuk. Masukan bahan kering seperti tepung, garam, gula bersama-sama. Bahan cecair pula seperti larutan yis, sus, air, telur, mentega diletakan ditengah tengah barang kering tadi (maknanya buatkan lubang di tengah tepung). Kacaukan sehingga sebati dengan senduk.


PROSES KETIGA – MENGULI KALI PERTAMA
Adunan tadi perlu diuli untuk melembutkan doh dan yis bertindakbalas. Jika anda menggunakan mesin, ia memerlukan masa sekurang-kurangnya 15 minit untuk menjadikan doh kenyal. Jika mengguli dengan tangan, hasil adalah lebih baik walaupun masa yang diperlukan adalah tidak kurang dari 20 minit. Kalau Chef….tempoh yang diperlukan untuk mengguli dengan tangan adalah sehingga tangan lenguh. Kalau tangan dah lenguh nak uli apa lagi kan?
Apabila menguli dengan tangan, gunakan papan pencanai dan bukannya mangkuk. Taburkan sedikit tepung pada papan. Apa yang anda lakukan ialah lipat doh ke arah anda dan tolak doh ke depan dengan tapak tangan. Pusingkan doh dan ulang proses beberapa kali dengan arah yang sama. Jangan menggunakan arah berlainan setiap kali menguli kerana ia akan menyebabkan yis tidak tersebar sekata di dalam doh.


PROSES KEEMPAT – MENGEMBANGKAN DOH
Doh perlu dikembangkan sebelum dibakar. Kalau tidak ia bukan bernama roti tapi bernama lempeng sahaja. Apabila mengembangkan doh, biarkan ia dalam keadaan bulat. Jangan membentukkan doh kepada bentuk-bentuk yang tidak senonoh, takut nanti orang makan pun ikut benda tak senonoh tu jugak.
Doh harus ditutup dengan plastik yang bersapu margerin untuk mengelakan doh tadi kering dibahagian luarnya. Jika ini berlaku, doh tadi tidak akan mengembang.
Doh yang baik akan mengembang kepada saiz 2 kali ganda saiz asal dan masa yang diambil adalah 30 - 90 minit. Jika doh anda mengembang 2 kali saiz asal dalam masa 2 hari….maknanya bukan doh yang mengembang….tapi benda lain.


PROSES KELIMA – MENGULI SEMULA DAN MEMBENTUK
Doh tadi walaupun telah mengembang masih belum boleh dibakar kerana ia belum menepati tekstur yang sesuai untuk dipanggil roti. Apa yang anda perlu lakukan ialah letakan doh pada papan pencanai dan leperkan dia dengan menekan pemumbuk anda. Jangan ditumbuk….sebab ia tidak berdosa. Uli kembali selama 2 minit dan bolehlah dibentukan kepada bentuk yang anda suka. Tapi anda tetap dilarang untuk membentuk kepada bentuk benda tak senonoh sebab ia makanan. Untuk roti kismis dan lain-lain yang berinti…masukannya sekarang.


PROSES KEENAM – MENGEMBANG KALI KE-2
Dalam proses ini yis masih aktif dan masih boleh mengembangkan doh tadi. Proses masih sama seperti tadi. Kalau anda suka sekaranglah masanya untuk meletakkan kismis, kacang, gula perang dan bahan lain diatas doh. Meletakan lesung batu diatas doh adalah dilarang!


PROSES KETUJUH - MEMBAKAR
Cara yang betul ialah memanaskan dahulu oven anda sehingga suhu 240oC dan apabila suhu telah dicapai, barulah masukan doh tadi. Jika anda memasukan doh dahulu baru pemanaskan oven, doh tadi akan menjadi keras disebelah luar (membentuk kulit) dan apabila doh hendak berkembang, kulit tadi akan menghalangnya. Apa yang jadi ialah sebuku tepung yang boleh buat baling kambing!
Selepas 15 minit, suhu oven harus diturunkan kepada 190oC dan bakar lagi hingga masak. Roti yang masak akan kelihatan kosong bila dijentik.



No comments:

Post a Comment